De moderne vormen van telecom zijn telefoon, internet, televisie en radio. Vroeger communiceerden we met rook en vuur, later kwam de heliograaf en semafoor en de optisch-mechanische telegrafie. Met de komst van mobiel internet hebben telecombedrijven hun diensten flink moeten aanpassen en zich gespecialiseerd op het gebied van mobiel internet.
Een telefoon wordt niet meer alleen gebruikt om te bellen. Internetten, fotograferen en e-mailen zijn veel gebruikte applicaties op telefoons. De consument stelt een aantal eisen aan het gebruiken van een applicatie. Deze eisen zijn: gebruiksvriendelijk, hoog kwaliteit en lage kosten.
De telecombranche is een branche waarin veel beweging is. De telecombranche is een markt waarin vele fusies, overnames en faillissementen plaatsvinden. De belangrijkste ontwikkelingen binnen de telecombranche is digitalisering. Telecombedrijven strijden een felle concurrentiestrijd om hoogwaardige netwerken en snelheden. De traditionele telefoonaansluiting wordt steeds vaker vervangen door digitale aansluitingen.
Als een telecombedrijf succesvol wil blijven moet deze twee punten overwegen
1. Terugkeren naar de kernactiviteit en extreem hoge netwerkkwaliteit aanbieden.
2. Innoveren op het gebied van technologie en gebruiksgemak
Met het kiezen van een tussenweg onderscheidt de onderneming zich niet meer. Er wordt verwacht dat het mobiele dataverkeer tot 2018 met 60% toeneemt. Ook het verkeer op de vaste lijnen neemt toe met 20%. Het is voor telecombedrijven interessant om samen te gaan werken met een internetpartij. Een voorbeeld hiervan is de samenwerking tussen KPN en wereldwijde muziekdienst Spotify. Het was voor KPN niet mogelijk om de dienst zelf te ontwikkelen, daarvoor heeft KPN onvoldoende schaalgrootte.
Terug naar overzicht